نریختن زباله هدیه ی ما به طبیعت
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم نوشته هایم راهی برای زنگی طبیعت شود.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان حفاظت از محیط زیست وظیفه همه و آدرس keep.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





حفاظت از محیط زیست وظیفه همه
ازخانه ات بیرون بیا تاحس خوب زندگی برگر تا کاشانه ات باحس خوب زندگی
پنج شنبه 15 بهمن 1394برچسب:, :: 19:1 ::  نويسنده : نرگس        

نوروز، جشن تولد طبیعت و تجلی پرشکوه فرهنگ ایرانی است. سنتی زیبا و آیینی باستانی که از فراز و نشیب‌های تاریخی گذشته و در میان خیل متعددی از اقوام ایرانی دست به دست شده و میراثی برای ایرانیان امروز شد که آن را وامدار هیچ قوم و ملتی نیستیم.

همه ساله با فرارسیدن فصل زیبا و با طراوت بهار، طبیعت شروع به تجدید حیات می‌کند. آمدن بهار همراه با عطر  گل‌ها و شکوفه‌های بهاری، مناظری زیبا را در پیش چشم همه دوستداران طبیعت متجلی می‌سازد. جوانه‌ها از دل خاک بیرون می‌‌آیند، سبزه‌ها همچون فرشی سبز و مخملین، دشت‌ها و باغ‌ها را می‌پوشانند. در کوهستان‌ها، گل‌های زیبا و رنگارنگ وحشی فرشی از گل می‌گسترانند و جلوه‌ای خاص را به طبیعت می‌بخشند. آوای دلنشین پرندگان، سردی سکوت زمستانی را محو می کند و بشارت آمدن و زایش دوباره طبیعت را اعلام می‌دارد.

طبیعت زیبای شهرستان عباس آباد که در این فصل پر سرسبزی می شود و جای جای آن فرشی از سبزه دشت‌ها، باغ‌ها و دامنه کوه‌ها را می پوشاند و این جاذبه طبیعی که نعمتی خدادادی است و در کمتر جای کره زمین دیده می شود، بسیاری از گردشگران و شهروندان را به سمت خود می کشاند که در هوای مطبوع بهاری از این هوای پاک لذت ببرند.

گاها دیده می شود با حضور انسان‌ها در طبیعت، زباله ضایعاتی که توسط ما تولید می شود چهره زیبای طبیعت را ناهنجار می کند و باعث نابودی سبزه‌ها و ایجاد آلودگی می شود نابودي محيط زيست در طول سال اتفاق مي‌افتد، اما در تعطيلات نوروزي، اين اتفاق با شتاب بيش‌تري رخ مي‌دهد.

معمولا در پایان تعطیلات در جنگل‌های زیبا چهره‌ای دیگر دیده می شود که به دست خود انسان‌ها ساخته‌ می شود که از زباله و پلاستيك پر شده است و آدم نمي‌داند چه بايد بگويد. مردم حتی براي يك لحظه فكر نمي‌كنند، مي‌توانند زباله‌ها را در ماشين خود نگه دارند تا به سطل زباله برسند.

 اگر از حدود 70ميليون نفر جمعيت كشور فقط پنج‌ميليون نفر در نوروز سفر كنند و هريك از اين افراد پوست ميوه يا هر زباله‌ي ديگري را از ماشين خود به بيرون پرتاب كنند و اين اتفاق در روز، دوبار تكرار شود، روزانه 10ميليون تكه زباله در طبيعت رها مي‌شود. به‌شكل فيزيكي، يعني با استقرار چند سطل زباله و مأمور، اين مسأله را نمي‌توان حل كرد، بلكه فرهنگ‌سازي در اين شرايط مؤثرتر است.

يكي از مؤلفه‌هاي توسعه‌ي كشور، رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي مردم است، ايران يكي از كشورهاي متمدن و تاريخي است و بزرگان ديني ما بر حفظ طبيعت و احترام به آن تأكيد داشته‌اند،ما هم می توانیم به طبیعت احترام بگذاریم.
 

لازم است رسانه‌ها نريختن زباله را تبليغ كنند كه مردم در سفر به طبيعت، زباله نريزند و با تبلیغات برای پاک نگه داشتن محیط زیست فرهنگ سازی شود، نیاز است ما محيط خود را تميز نگه ‌داريم تا مسافران هم اين كار را انجام ‌دهند.
بايد موضوع محيط زيست و برخورد با آن در مدارس از مقاطع ابتدايي و راهنمايي آموزش داده شود كه نوعي فرهنگ‌سازي است.

بیاییم نریختن زباله را به یک فرهنگ تبدیل کنیم، این امر نیازمند تلاش بسیار از سوی مسئولین و همکاری بسیار از سوی مردم است.

وقتی که ما می توانیم با نریختن زباله از محیط پاک و زیبایی که خدا بدون منت به ما عطا کرده است استفاده کنیم چرا باز این عادت غلط را تکرار می کنیم، عادت و رسم غلطی که عواقبش دامن خودمان یا فردای فرزندانمان را خواهد گرفت و شاید هم گرفته باشد.

مطمئنا زمانی که برای تفریح به دامن طبیعت می رویم به دنبال جایی می گردیم که زباله در آن محیط ریخته نشده باشد آیا چهره زیبایی دارد که وقتی آن مکان را ترک می کنیم با ریخته شدن زباله توسط خود ما در مدتی که در آنجا اقامت داشتیم چهره نازیبایی را تحویل طبیعت دهیم آیا این کفر نعمت نیست؟  

 سوار بر خودرو در حال عبور از خیابان‌ها هستیم روی زمین، در جوی آب، چمن و هر جا که فکرش رو بکنید، با بی‌توجهی و بدون توجه به عواقب آن زباله و پسامد‌های خود را رها می‌کنیم. شاید عادت غلطی بوجود امده که توقع داریم کسان دیگری زباله‌های ما را جمع آوری کنند!

زباله‌هایی که به دلیل بی‌توجهیِ شهروندان و مسافران در گوشه و کنار خیابان و جنگل و... ریخته می شود به نظر شما نشانه چیست؟
آیا این نشانه بی تفاوتی ما نسبت به محیط زیست نیست؟

همه ما مسئول هستیم که محیط خود را پاکیزه نگاه داریم این مسئولیت را با توجه و دلسوزی هر چه تمام‌تر به یکدیگر یاد‌آوری کنیم، مسئولیتی که باید در نهایت به فرزندان نسل فردا آموزش داده و منتقل کنیم و آن را به فرهنگ تبدیل کنیم.

این فرهنگ زمانی نهادینه خواهد شد که فرد، این عمل را وظیفه خود بداند و این مسئله، تنها با توجه، نظارت، تکرار و یاد‌آوری دوستانه میسر و ممکن خواهد شد.

بدون حس مسئولیت و دلسوزی برای خود و نیز آگاهی کامل از عواقب عمل خود؛ هیچ تدبیری فایده و اثر مثبت نخواهد داشت. تدابیری که شهرداری و سازمان‌های مختلف می توانند انجام دهند این است: چند برابر کردن سطل‌های زباله در طبیعت، تبلیغات وسیع در رسانه‌ها، مدارس، نصب بنر در پارک‌ها، جنگل و محل‌های گردشگری و خدمات دیگر

بیایید با خودمان، محیط زیست و فرزندان آینده این

سرزمین مهربان‌تر و آگاهانه‌تر برخورد کنیم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: